Etichete

Personale (1435) Partide (339) BenFinegold (218) Lecții (204) Live (177) Carlsen (162) Teste (138) Citate (124) Deschideri (118) Smirnov (107) Seirawan (96) Diverse (83) Akobian (81) Chess kids (68) Interviuri (53) Spencer Finegold (46) Finaluri (43) Kasparov (40) Aviv Friedman (32) Lemos (19) Polgar (19) Ramirez (17) Maurice Ashley (9) Shahade (8) Irina Krush (6) Nisipeanu (2) Perunovici (2)

duminică, 6 ianuarie 2013

PARTIDĂ COMENTATĂ: NIMZOVICI- RUBINȘTEIN (FĂRĂ K9)


Alb : Aaron Nimzovici                                    Negru : Akiba Rubinștein,
                               Dresda 1926 , Deschiderea Engleză
 1.c4 c5 2.Cf3 Cf6 3.Cc3 d5 4.cd5 C:d5 5.e4. Noutate propusă de Nimzovici, prin care, în schimbul obţinerii altor avantaje, pionul d2 rămâne înapoiat.
 5…Cb4?!
Trebuia preferat 5…C:c3 6.bc3 g6, cu intrare în Grunfeld, albul, mai devreme sau mai târziu, fiind nevoit să efectueze înaintarea d2-d4.
6.Nc4! e6.
Utilizarea imediată a slăbiciunii din d3 nu era posibilă. De exemplu : 6…Cd3+ 7.Re2! Cf4+ 8.Rf1 cu ameninţarea d2-d4 sau 7…C:c1+ 8.T:c1 Cc6 9.Nb5 Nd7 10.N:c6 urmat de d2-d4 cu un final mai bun pentru alb.
 7.0-0 C8c6.
 Probabil că era mai bine 7…a6, dar şi în acest caz albul obţinea un joc bun prin 8.a3 C4c6 9.d3 urmat de Ne3.
8.d3 Cd4.
 Se ameninţa a2-a3.
 9.C:d4 c:d4 10.Ce2
Albul are o poziţie foarte bună: slăbiciunea punctului d3 este protejată de pionul negru, mobilitatea generală a pionilor de pe flancul regelui (f2-f4!) este mare şi, în sfârşit (ceea ce este foarte important), nebunul din c4, care parcă n-a luat încă parte la joc, are un rol preventiv deloc de neglijat (el împiedică mutarea e6-e5).
 10…a6
Previne ameninţarea 11.Nb5+ Nd7 12.C:d4.
 11.Cg3 Nd6 12.f4?!
 Foarte puternică era mutarea 12.Dg4. De exemplu: 12…0-0 13.Ng5! Ne7 14.Nh6 Nf6 15.N:g7 N:g7 16.Ch5 sau 12...0-0 13.Ng5 e5 14.Dh4, urmată de sacrificiul pe g7 (Cg3-h5:g7). Cel mai bun răspuns la 12.Dg4 era 12…Df6, însă după 13.f4, albul continuă să aibă un joc mai bun. Continuarea din partidă, mai puţin violentă, îi dă prilejul negrului aproape să egaleze jocul.
 12…0-0 13.Df3.
 Un atac direct de mat nu mai este posibil. De exemplu: 13.e5 Nc7! 14.Dg4 Rh8 15.Ch5 Tg8 16.Tf3 f5! 17.ef6 gf6 18.Dh4 Tg6. 19.Th3 De7 şi negrul îşi consolidează poziţia prin Nd7 şi Tag8.
 13…Rh8. 14.Nd2 f5 15.Tae1 Cc6.
 Negrul s-a apărat bine, însă albul mai are încă un atu: coloana e.
16.Te2 Dc7?
 Greşeală. În poziţii ,,înghesuite”, nu trebuie micşorată mobilitatea figurilor proprii cu nici un chip. Negrul trebuia să-şi păstreze posibilitatea de a juca Df6, după e:f5 e:f5. Trebuia jucat 16…Nd7 şi, după 17.e:f5 (cel mai bine) e:f5 18.Tfe1 Df6, poziţia lui ar fi fost mai bună decât cea din partidă.
 17.e:f5 e:f5. 18.Ch1!!
 Calul începe o lungă călătorie, având drept punct final câmpul g5, de unde va susţine activitatea nebunului din c4, precum şi a turnului de pe coloana e. Acţiunea turnului pe coloana e permite şi manevra calului.
 18…Nd7. 19.Cf2 Tae8. 20.Tfe1 T:e2. 21.T:e2 Cd8. Mutarea 21…Te8 se răstoarnă prin 22.Dd5
 22.Ch3 Nc6.
Jucată acum, mutarea 22…Te8 ar duce cu sine la o mică scamatorie combinativă. 23.Dh5! T:e2 24.Cg5 h6? 25.Dg6 hg5 26.Dh5 mat (mai bine era 24…T:g2+! 25.R:g2 Nc6+ 26.Rg1 g6)
 23.Dh5 g6. 24.Dh4 Rg7. 25.Df2
 Poziţia rocadei este încă solid apărată. De aceea, albul caută să provoace o dezorganizare a forţelor adversarului.
25…Nc5.
 sau 25…Db6 26.b4 şi 27.Nc3.
 26.b4 Nb6 27.Dh4.
 Se revine la ideea precedentă. Acum era bine şi 27.De1. De exemplu: 27…Ne4 28.Cf2, cu câştigarea pionului prin C:e4 şi aşa mai departe.
 27…Te8.
 La 27…Tf6 ar fi urmat 28.Cg5 h6 29.Ch7! cu câştig imediat.
 28.Te5! Cf7.
Dacă 28…h6, atunci 29.g4, cu atac puternic; de exemplu: 29…fg4 30.f5 D:e5 31. f6+ D:f6 32.D:h6 mat sau 29…g5? 30.f:g5, cu ameninţarea de mat. După mutarea din partidă, albul forţează ştigul în mod elegant.
 29.N:f7 D:f7.
 La 29…T:e5 ar fi urmat 30.f:e5 D:f7 31.Cg5 Dg8 32.e6 d5 33.Df4, cu câştig uşor.
 30.Cg5 Dg8 31.T:e8 N:e8. 32.De1!


O poziţie uimitoare! Negrul este pierdut. În ciuda materialului redus, atacul de mat nu poate fi respins. Variantele care rezultă sunt foarte frumoase.
 32…Nc6.
 La 32…Rf8 câştigă 33. De5 Nd8 (mutarea cea mai bună, la 33…D:a2 urmează 34.Df6+Rg8 35.Ce6 sau 34…Nf7 35.C:f7, urmat de D:b6) 34.Ce6+Re7 35.Rc5+! Rd7 36.Cf8+!
33.De7+ Rh8.
 La 33…Rh6 atunci se înţelege că urmează 34.Ce6.
 34.b5.
Dacă 34…ab5, atunci 35.Ce6 h5! 36.Df6+ Rh7 37.Cg5+ Rh6 38.Nb4 duce la mat. 34…Dg7. Disperare. 35.D:g7+ R:g7 36.b:c6

Negrul cedează. Bijuterie, mutarea a 18-a a albului fiind considerată de mulți jucători de șah drept cea mai excentrică mutare făcută de un jucător de șah de nivel înalt. 
􀀀

Un comentariu:

  1. Felicitări că ai reluat rubrica cu partide. Revin-o totuși la partidele lui Kasparov,pe alea le comentezi excelent.

    RăspundețiȘtergere